två diskussions frågor

tänkte ta upp mina grejer nu jag tkr är ganska skrattretande. kommentera precis så ni känner, och våga stå för det! inga anonyma kommentarer, jag kan ju inte bli sur för vad NI tkr ;)

1. När jag och Lina red loppan typ i torsdags?? så ahde vi hackamore, satt lite långt ner det vet jag. men det kom då en kommentar på dom bilderna att vi är falriga då vi reider eftersom ett för skarpt tygeltag kan leda till att nosryggen blir helt av. Jag menar visst att hoacket satt långt ner som den kommentera, men att säga att vi kan dra sönder hennes nosrygg är helt ute och cyklar. Det är bevisat att en människas kraft inte klarar av att dra sönder nosryggen på en häst utan det är lädret på tänset som släpper före. Jag menar om den andå ska vara anonym och kommentera elakt, vrf inte ta reda på fakta innan den släpper lös kommentaren. Personen kommer bara bli utskrattad eftersom faktan den gett är helt fel. Kommer nu låta lite elak.... Men omd et skulle vara möjligt att dra sönder nosryggen på en häst skulle ja gjort det på casper VÄLDIGT många gånger. Förut red vi bara på hackamore och när jag galopptränade brukade han alltid sticka med mig och jag fösökte ju få stopp på honom genom att dra i tyglarna (vet nu att på han behövs i princip inga tyglar för att han ska lyssna). Vilka tycker det jag diskuterat här är helt fel??


2. Sen fick jag även en kommentar att vi inte är så smarta då vi rider utan hjälm på ridskolehäst. Men då tycker JAG att det är ju våra liv och känner man hästen kan man göra som man vill. Jag menar om man gört en gång vad skadar det, visst om olyckan ksk är där men som sagt, känner man hästen så vet man ju som hur den beter sig och hur den gör. Sen så joo det är ju ridskolans ponny, men i sommar är hon Linns och då känner jag som att vad Linn gör med henne spelar inte ridskolan någon roll, så länge inte Lady blir skadad av det, men vad blir nog skadad av genom att för en gångs skull få vara ifred och och ha 50 olika ryttare på ryggen varje vecka och dessutom blir riden helt igenom. Hon ser ju inte sur ut på någon bild så jag kan ju inte uppfatta henne som sur då hon i pricip allt är sur på ridskolan (hon har vart då jag sett henne). Vilka tycker att det är fel av oss att inte ha hjälm på oss??


-nina

Kommentarer
Postat av: Linn

Fast hur väl man än känner en häst kan olyckor fortfarande hända.

2011-07-26 @ 22:41:09
URL: http://linnan.tumblr.com
Postat av: Jenna

Nu handlar det väl inte om vad LINN gör med hästen, utan vad DU gör då Linn låter dig låna henne, ditt huvud bryr jag mig inte om, det får du själv ta ansvar för, och sa aldrig att LADY tog skada av det heller utan att Linn kan hamna i en jobbig sits ifall personalen på KDRF får reda på det, för jag vet inte, men ska vi ringa Anna eller Helene och fråga om deras hästar får ridas utan hjälm så fort dom lämnat ridskolans område så tror jag nog dom båda säger nej.



Med tanke på att Linn knappast verkade nöjd då hon fick se bilderna så var ju inte hon med på idéen att "hennes" ponny skulle ridas utan hjälm, händer en olycka som alltid kan hända oavsett hur snäll hästen är, så är det just nu Linn som står som den ansvariga, samma sak om det blir missnöje från KDRF's personal eftersom det är hon som har fått lov att ha henne.

2011-07-26 @ 22:46:24
URL: http://jeayl.blogspot.com
Postat av: Angelica

Men lägg ner va! Det är ju för helvette inte Linns fel att Nina rider utan hjälm, utan det är Ninas beslut, rider hon Casper utan hjälm, visst säger jag, hennes huvud, hennes beslut.

Olyckan kan hända men inget att hänga upp sig för. Sen spelar det ingen jävla roll om vilken häst man sitter på.

Vill personalen nu bli arga på någon angående detta så är det Nina, Linn har inget med det att göra eftersom hon bara var snäll och lånade ut hästen till Nina.



Ge bara upp!

2011-07-27 @ 06:20:31
URL: http://curiouscasper.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej! Fin blogg! :D

Jag har en nystartad hästblogg!

Kolla gärna in och kommentera :D

2011-07-27 @ 09:10:21
URL: http://hoppryttaare.blogg.se/
Postat av: Mye Nordlund

Hästarna kan faktiskt få svårt att ANDAS när man har hacket för långt ned :)

2011-07-27 @ 14:56:22
URL: http://ponnysesamestreet.blogg.se/
Postat av: Mye Nordlund

Sv; Nej, jag tror faktiskt inte man kan knäcka nosbenet! Men jag kan tänka mig att det är obehagligt för hästen om det är alldeles för långt ned också tar man hårt i det :) men jag tycker inte den ni hade på Loppan var FÖR långt ned!



Haha var bra :) sjukt störande när folk kommenterar anonymt!

2011-07-27 @ 15:47:19
URL: http://ponnysesamestreet.blogg.se/
Postat av: Maria

Nu pågår det två tävlingar hos mig, passa på att anmäla er :D

2011-07-27 @ 17:24:11
URL: http://hallonmia.blogg.se/
Postat av: Lina

asså herregud, spela roll, visst vi red utan hjälm men vad ska vi göra åt saken när det inte fanns någon hjälm där och jamena, visst olyckor händer, men med tanke på hur SEG hon är, så skulle man ramla av skulle man ju lixom inte dö?



och en sak till.. om den där jenna, hah " men ska vi ringa Anna eller Helene och fråga om deras hästar får ridas utan hjälm så fort dom lämnat ridskolans område så tror jag nog dom båda säger nej."



om du nu skulle ringa ngn av dom skulle jag bara säga att du är riktigt omogen som skvallrar, och jag lovar att det nog är fler som skrattar åt er som tycker nina har fel, än vad folk skulle bli sura om vi red utan hjälm! vi har nog ridit värre hästar utan hjälm än lilla loppan!

2011-07-27 @ 19:37:34
URL: http://liiiinajoos.blogg.se/
Postat av: Viveka

Jag minns en tid då jag också trodde att jag var odödlig då jag galopperade runt utan hjälm och barbacka. För man var ju bäst, och vad kunde hända? Det finns något som kallas otur, en dag kan olyckan vara framme och den minsta händelsen kan göra den största skadan. Var rädda om er tjejer, jag tycker fortsättningsvis att ni ska ha hjälm, har sett människor som klarat sig bra tack vare det! Fin blogg förresten, ha det gott!

2011-07-27 @ 21:03:50
Postat av: Cim

Angående kommentaren om hjälm så finns det ingen lag som säger att man måste ha hjälm när man rider, men sen är det ju en ganska så bra livförsäkring om olyckan skulle var framme, men eftersom det inte är hjälmtvång när man rider så är det ju upp till var och en att använda det eller inte, sen om det är en ridskolehäst eller inte kan inte jag se som någon anledning att använda hjälm om man inte vill för hästen är ju inte på ridkolan just nu, hade varit annars om den stod på ridskolan just nu för där är det en regel att vid hantering av häst ska hjälm användas. Om ni inte vill ha hjälm tjejer så är det upp till er, men även om ni känner hästen så kan det hända något och det behövs inte mycket våld mot huvudet om träffar fel, och då kan det vara sista gången ni ens tog er upp på en häst, men självklart är det ert eget val :)

2011-07-27 @ 21:30:46
Postat av: Anonym

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=475064

2011-07-28 @ 04:36:05
Postat av: Anonym

man KAN dra sönder hästen med ett hackamore om man satt det på brosket, men det är ju liksom inte nosryggen. och förhoppningsvis vet väl alla att det inte får sitta så långt ner och de gör de ju inte heller.



ang hjälm tycker jag bara att det är onödigt att inte ha det, de är inte direkt jobbigt att ta på den..

2011-07-30 @ 16:45:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0